0S 4.1 FE sous WinUAE 3

15 sujets de 91 à 105 (sur un total de 113)

  • Jul

      #223991

      Chose promise chose due, Toni Willen nous livre une beta du prochain WinUAE 3.1.0, avec une liste énorme de modifications (pourquoi réveillonner quand on peut continuer à programmer WinUAE ?). La plus importante nouveauté pour les lecteurs de ce fil sera sans doute l’émulation d la carte son Toccata, qui permettra d’avoir autre chose que Paula sous OS4. 🙂

      Beta 1:

      – Lowered disk motor startup delay, more closer match with real hardware (at least matches some random drive in my A500)
      – Memwatch points in KS ROM address space crashed during reset. (Wrong ROM mirror selection)
      – A4000T NCR SCSI data bus width become 16-bit in cycle-exact mode. Caused write triggerable registers to start operation before full 32-bit value was written.
      – Memwatch points didn’t work in ROM addresses.
      – CPU HALT state caused infinite loop in some configurations.
      – 2900b16 68040 MMU MOVEM stack frame update was incorrect. (NetBSD crash, probably other Unix-likes too)
      – Some 68000 MOVE variants seem to sample interrupt lines before writes and some after writes. Added special case for one variant, allows Made in Croatia / Binary to work in cycle-exact mode. Need more testing later, there does not seem to be any pattern.
      – Last line sometimes flickered with random colors in “Double, fields/+” non-interlaced mode.
      – RTG mode screenshots in 16-bit host color depth mode had wrong colors.
      – Non-cycle exact modes with display vertical diw open but bitplane DMA disabled: in some situations display was corrupted or shifted. (Gloom AGA, Worms Directors Cut title screens)
      – Directory filesystem exnext packet update didn’t always work correctly if file was deleted during directory enumeration. (Which is technically illegal but it accidentally worked with OFS/FFS and become a feature..)
      – Autoconfig space was not unmapped after it finished, broke during previous autoconfig rewrite.
      – GUI didn’t allow selection of custom SCSI ROM file.
      – Completely rewritten CPU idle function, max CPU idle setting should now work without any slowdown side-effects, also lowest CPU idle state should be less than 10%. Please test.
      – Last line is not special if A1000 Agnus. I was expecting this result when I noticed that A1000 sprite behavior is different in last line vs later Agnus models. A1000 Agnus: all visible lines are normal, later revisions: last line inhibits bitplane and sprite DMA. Real A1000 confirmed. I think this is last A1000 vs later Agnus revision undocumented difference.
      – Small sprite update, only writes to SPRxCTL disarms sprite (I had special case for first DMA write to SPRxPOS too, only because it worked around another old bug..). Now OCS Agnus + ECS Denise + KS3.1 combination mouse cursor sprite corruption is 100% correct.
      – On the fly media insertions are now serialized and only processed when Windows PnP manager reports idle state (Media mounting works even if it causes “installing drivers” phase) and multiple simultaneous media insertions also work reliably now (for example USB reader connected with multiple cards already inserted)
      – First on the fly inserted device name becomes RDH0:, second RDH1: and so on. Previously number was next available directory filesystem unit number.
      – Delay enumeration of inserted/removed input devices by 2 seconds. One removal or insertion can cause multiple device events (which is harmless but sometimes annoying)
      – Picasso IV autoconfig missed special case, other boards are 16M in Z3 mode but PIV is 32M. Fixes incorrect address alignment if Z3 fast RAM is also enabled and size is less than 32M. (OS4 black screen hang)
      – Picasso IV byteswap VRAM space didn’t handle byte reads or writes correctly, only words and longs worked. (OS4 1024*768*16 screen mode glitches, possibly also other 16 bit modes)

      New hardware emulated:

      – GVP SCSI Series I and II hardware emulation (WD33C93), HC+8 board. v3.15 and v4.15 boot ROMs added to ROM scanner (gvpscsi.device). GVP SCSI enabled + Z2 fast RAM: use GVP Z2 fast ram autoconfig ID.
      – DKB 1230/1240 accelerator board + SCSI emulation (FAS246 which appears to be compatible with 53C94/FAS216). SCSI is non-DMA (dkbscsi.device). v1.23 ROM added to ROM scanner. RAM not emulated, no idea about address space.
      – Fusion Forty accelerator board emulation. It has interesting menu and graphics in boot ROM, press right mouse button when booting. v3.4 ROM images added to ROM scanner. RAM expansion emulated.
      – Toccata Z2 sound card emulation.

      Toccata hardware features emulated:
      – Mono and stereo channel modes.
      – 8-bit and 16-bit linear PCM. Companded (ulaw/alaw) modes are not supported.
      – Left and right output channel volume control and mute.
      – All AD1848 supported output frequencies.
      – Output only. Input channels are not supported.

      Technical details:
      – Has 1024x9bit FIFO chip, one for output and one for input.
      – No DMA. Uses level 6 interrupt to fill FIFO, 512 bytes/interrupt. Interrupt triggers when FIFO has 512 bytes or less
      data available. (Which makes about 7 interrupts/frame at 44100Hz/16bit/stereo)

      Notes:
      – Different implementation than uae ahi and CD audio. Audio goes to Paula emulation backend (after Paula 8 to 16-bit conversions and filters). Very good latency but glitches are possible if configured buffer size is too small or not enough CPU power available (just like with Paula audio). Toccata emulation should be usable for (game) sound effects too, not just for music.
      – Because it uses Paula audio path, Toccata audio is included with sound recording. Same method may be used with CD audio in future. (Possibly optionally).
      – It is best to set same sample rate in both AHI and UAE sound settings to reduce possible resampling artifacts.
      – Does any DMA capable simple sound cards exist? (Simple = basic CODEC chip only, no DSP chip)

      A télécharger là :

      http://www.winuae.net/files/b/winuae_3010b1.zip

      Prédateur Chess | Amiga 500 + ACA500 | Amiga 1200 + ACA1233

      serge

        #224242

        Quelqu’un a essayé d’utiliser UAE JIT PPC sous OS4/WinUAE3 ?

        RyZen Rulez 😉

        ACE

          #224253

          Plus fort lancer fellow sous PC task sous uaejit PPC sous winuae sous virtualbox via linux sous windows XP sous winfows8

           

           

          Le PSG qui gagne la ligue des champions c'est possible ... Que dans Swos.
          Amiga Morphos Rules.

          Jul

            #224327

            Nouvelle beta de WinUAE 3.1, avec une liste de nouveautés comme seul Toni Wilen peut en produire en moins de cinq jours :

            Beta 2:

            – Paula audio filter still filtered Toccata audio. Note that stereo separation is after Toccata audio mixing.
            – Added “ROM disabled” to GVP SCSI ROM selection.
            – GVP SCSI ROM space word reads accessed invalid memory.
            – Added Paths panel option to store “saveimages” in same directory as original image file, instead of always saving in saveimages-directory, extension changed to .save_adf to prevent it being visible in directory listings with normal disk image filter type active.
            – 68030 MMU on the fly off->on switch crashed. (Not that on the fly MMU switching is really supported..)
            – WD33C93 Select without ATN command didn’t fully skip message out phase. (AMAX GVP SCSI driver)
            – Reading WD33C93 SCSI message in with Transfer Info command is a special case, after it finishes, it does not advance to next state automatically, it must wait for Negate ACK command. (AMAX GVP SCSI driver)
            – AMAX rom “dongle” emulation improved floppy drives didn’t work reliably.
            – Added AMAX rom image selection to ROM panel SCSI select menu, renamed to SCSI/Boot ROMs.
            – Added very simple next opcode word prefetch emulation to 68030 MMU mode, only done when MMU state changes. Fixes programs that first switch on (or off) MMU which also unmaps memory where currently executing code is located and then executes JMP (An).
            – Added Toccata recording support, currently only internal hardware emulation is implemented (FIFO and interrupts), returns only zero samples.
            – Show also inserted data CD volume id (label) in status bar, strip path from file name.
            – Show inserted floppy image filename and label (if OFS/FFS image) in status bar.
            – CD image audio can be now mixed with Paula audio, just like Toccata output. CD audio can be finally recorded with internal wave or avi recording support (Requested feature). FPS.Adj also adjusts CD audio speed (and pitch) and CD audio sound sync (For example Liberation CD32 intro) is kept even if emulation slows down. Enable option added to Sound panel (can be switched on the fly but mode only changes when CD audio thread restarts), old method is still the default. Note: when enabled, Paula audio slider becomes master volume for CD audio.
            – CD32 FMV also supports new audio mixing mode. FPS.Adj not supported yet.

            Remember that the less m68k Amiga-like (and/or less interesting to me, usually it is “and”) some nice to have (To you) emulation feature is the more support is needed: docs, specs, testing help, reasons why it would be good idea, donations (hardware/money/whatever) and so on.

            À télécharger ici.

            Prédateur Chess | Amiga 500 + ACA500 | Amiga 1200 + ACA1233

            zouzou

              #224329

              en ce moment effectivement, c’est impressionnant…c’est ce type là qui devrai faire un fpga like 😉

               

               

              De l'Amiga et bien d'autres ici:

              http://tutosproc.blogspot.fr/

              serge

                #224513

                Mes deux 4.1 FE sont arrivés 🙂

                 

                @ Jul et zouzou: il y a plein de témoignages de gens sur X1000 et SAM qui ont plein de soucis avec cette FE alors que leurs machines étaient stables avec la version précédente du système.  Avez vous eu des problèmes particuliers? Merci.

                RyZen Rulez 😉

                Foul

                  #224588

                  Dis moi pas que c’est pas vrai ce qui vient d’arriver dans ma boite aux lettres !!!

                  Vivement la débauche que je puisse faire mumuse 😀

                  shakenfr

                    #224589

                    bonjour,

                     

                    que ce soit avec winuae 3.0.0 ou la dernière 3.1.0 beta 2, je boot bien sur le CD mais cet ecran rose en boucle commence à me gonfler. quelqu’un a une idée pour avancer

                     

                     

                    serge

                      #224688

                      Pas d’idée précise mais en suivant ces TUTOS, tu devrais finir par

                      comprendre où ça cloche.

                       

                      http://obligement.free.fr/articles/winuae_amigaos41.php

                      http://tutosproc.blogspot.fr/2014/12/amiga-os4-fe-sur-winuae-3.html

                       

                      RyZen Rulez 😉

                      petrol

                        #224694

                        Dans ses premiers posts, Jul explique comment il a pu passer l’étape de l’écran rose, notamment en désactivant l’autoconfig pour le Z3, as-tu essayé?

                        shakenfr

                          #224811

                          rebonjour, bof bof je ne comprends vraiment pas où ça merde.

                          j’ai suivi le tuto http://tutosproc.blogspot.fr/2014/12/amiga-os4-fe-sur-winuae-3.html

                          j’ai toujours ce probleme d’ecran rose, meme en desactivant l’autoconfig Z3…

                          j’ai aussi un autre pb: j’ai toujours un message winuae du style :

                          ppc native os booted with uae boot active, uae expansions are not hardware emulated and are not ppc compatible…

                           

                          pourtant j’ai verifier tout ce qui était uaescsi.device,uarserial etc…

                          je ne comprend rien, en plus avec chaque version de winuae certains menus changent et le rechargement des settings j’ai de serieux doute (bug)…

                           

                           

                           

                          thellier

                            #224842

                            Au final après l’avoir eu souvent je pense que l’écran rose est un pb disque
                            faire f12 on voit devant un des disques qu’il y a un “E” cad (je pense ?) erreur: genre il est pas bootable ou IDE sur SCSI ou Id des disques incohérents

                            >uae expansions are not hardware emulated
                            Attention on peut pas utiliser :
                            uaegfx (cad les modes écrans PC mais juste l’AGA et la Picasso4)
                            NI les répertoires PC vus comme des disques
                            NI les hardfiles utilisant “UAE” comme driver mais juste IDE et AcceleratorSCSI
                            NI les progs qui utilisent la “WinUAE to native interface” comme Wazp3D en hard et autres trucs mixtes 68k/x86

                            Alain

                            fabrs

                              #226801

                              Bonjour à tous,

                              j’ai besoin d’aide svp.

                              j’ai installé AmigaOS 4.1 classic sur WinUAE 3.0. L’installation c’est faite correctement, OS4.1 boot et j’arrive sur le Workbench mais la Picasso IV n’est apparemment pas reconnu par l’OS car je n’ai pas accès aux résolutions de la Picasso. Dans ScreenMode je n’ai accès qu’aux résolutions PAL et MULTISCAN. Pourtant j’ai bien le pilote PicassoIV dans /Devs/Monitors.

                              La ROM “picasso_iv_flash.rom” est dans le répertoire ROM de WinUAE et celui-ci la reconnait bien car je n’ai pas de message d’erreur quand je lance l’émulateur.

                              Quelqu’un a t’il la solution ? merci d’avance.

                              Fabrs

                              Anonyme

                                #227580

                                @fabrs

                                Même problème… boot du cd correct, et ô après install … Picasso sans pinceau… copié le “/Devs/Monitors/PicassoIV & *.info” depuis CD d’Install vers disque dur système nouvellement crée, reboot et là, normalement [Solved].

                                ha je me rappelle les points à bien vérifier :

                                – ne pas oublier les tools types de l’information du moniteur PicassoIV (click droit sur l’icone du disque local sys:Devs/Monitors/PicassoIV) voir les images . jpg

                                – ne pas hésiter à remplacer le fichier source du cd install Prefs/Env-Archive/Sys/screenmode.prefs vers disque dur de boot (ce fichier c’est toujours endommagé dans les différentes versions Amiga OS

                                – et lier des Modes d’écran voir Capture d’écran ‘Réglages du mode d’affichage’ on oublie souvent de cliquer sur l’onglet Moniteur qui permet de créer des tools types graphiquement pour les diverses Cartes présentes dans sys:/Devs/Monitor/*

                                —————————–

                                Voili Voila… si problème ne s’est pas résolu contacte moi.

                                nota:ce n’est pas WinUAE dans les captures d’écran mais je me permet d’intervenir car sous FS-UAE après 2 ou 3 réinstall j’ai eu problème…du même ordre

                                 

                                 

                                FS-UAE Running OS 4.1 FE on MacMini Late 2012 core i7-3615@2,3Ghz

                                sinisrus

                                  #227584

                                  @Madmin

                                  Yo mec 🙂 alors tu en pense quoi de cette FE?

                                15 sujets de 91 à 105 (sur un total de 113)

                                • Vous devez être connecté pour répondre à ce sujet.

                                Forums AmigaOS, MorphOS et AROS Émulation et autres OS 0S 4.1 FE sous WinUAE 3

                                Amiga Impact